Hoppa till sidans innehåll

Träningsupplägg för barn och ungdomar

08 DEC 2018 11:13
Hur planeras träningen för barn och ungdomar? Det är en fråga som våra tränare får ofta, oftast från oss föräldrar. Grunden ligger såklart i våra värderingar träna, tävla, trivas och följer Svenska Skidförbundets riktlinjer.
  • Skapad: 08 DEC 2018 11:13

Hur mycket eller litet barn och ungdomar tränar eller förväntas träna är en fråga som engagerar många föräldrar. Många barn och ungdomar är engagerade i olika idrotter och möter därigenom många olika träningsformer och träningsupplägg. Detta ser vi som positivt och uppmuntrar alla att delta i andra aktiviteter såväl idrott, som musik, dans och teater.
Inom SIK Skidor vill vi ge våra barn och ungdomar en så bra start på skidåkarlivet som möjligt som är anpassat efter ålder, förutsättningar och egen vilja. För att kunna göra detta utbildar vi kontinuerligt våra tränare så att de får de bästa förutsättningarna för att ge alla en trygg och utvecklande träning. Några har kommit långt i sin utbildningsnivå och andra har kommit in nyligen och får därför stöd av Jakob Tholander (huvudtränare) och andra erfarna ledare. 

Centralt för träningen upp till puberteten är att utnyttja det som brukar kallas för guldåldern för teknikinlärning, inbanande av motoriska färdigheter och skapande av en bred rörelserepertoar. Där ingår även förmågor som snabbhet, balans, koordination och rytmkänsla. Däremot har mer traditionell skidåkarträning (långt, länge och mycket) med syfte att höja den maximala syreupptagningen begränsad effekt före barn nått puberteten. Du kan läsa mer om hur barn tränar sig till bättre konditon.  En enkel jämförelse är att det har ungefär samma effekt som att försöka pumpa luft i ett däck med punka, barns fysiologi är helt enkelt inte redo för den typen av träning ännu.
Självklart ska dock träningen fortfarande vara utmanande och ansträngande så att man är förberedd för träningen som väntar längre upp i åldrarna. Du kan som förälder eller barn/ungdom läsa mer om den Blågula vägen. Detta är grunden för den indelning ledarna har gjort av grupperna. 

Ledarnas utgångspunkt är därför att upp till puberteten ska vibarnen / ungdomarna i så stor utsträckning som möjligt träna de förmågor som kroppen är mottagliga för, i första hand alltså teknik, snabbhet, koordination mm.  Med de äldre ungdomarna fortsätter ledarna med ett stort fokus på teknik och motorik men inför också tydligare och större inslag av uthållighets- och syreupptagningsinriktad träning men fortfarande gärna i lekfulla former.

Våra tränare försöker i största möjliga mån att anpassa träningen efter dessa utgångspunkter för att därigenom ge våra aktiva träning efter deras unika behov och förutsättningar. Och sist men inte minst vill vi att all träning ska vara glädjefylld och rolig och att man inte behöver hasta in i den tuffare träningen som ett långt skidåkarliv kan bestå av. Styrelsen tillsammans med ledarna ser fram emot en fin skidåkarsäsong där alla får möjlighet att utvecklas efter just sin takt och förmåga. 
Skribent: Annika Svensson
Epost: This is a mailto link

Externa länkar:

 Sundbybergs IK Skidor

 Köp & Sälj för medlemmar


Tävlingskalendern ❋ Skidresultat
Ursviks Motionsgård  Spårstatus


 Samarbetspartners:

Idre Fjäll

 

We & Sports


Köp marinoullprodukter genom Ullmax så stödjer du Sundbyberg IK Skidor. Läs mer och handla... 


Våra arrangemeng:

Tjejskidan

 


Konstsnöspåret:

 

Postadress:
Sundbybergs IK - Skidor
Stationsgatan 9
17268 Sundbyberg

Kontakt:
Tel: 08281115
E-post: This is a mailto link