Hoppa till sidans innehåll

Optima Ski Stockholm - tredje helgen

2017-11-09 16:17
Clinic 3 med Optima Ski Stockholm hölls helgen 4-5 november, och 16 st. Sumpan-seniorer är med i gruppen. Träningssamarbetet mellan Optima och Sumpan på onsdagar fortsätter oförtrutet in i skidsäsongen.
  • Uppdaterad: 2017-11-09 16:17

Väsjöbacken. En sockertopp av potentiell mjölksyra i Sollentuna, tillika samlingsplatsen för helgens första träningspass. Efter sedvanlig genomgång av anledningar till att träningen inte gått helt enligt plan sedan sist tog Oskar, Per Öyvind och Kari till orda och fick ordning på vårt fokus – framåt är det som gäller. Föga anade vi då att ”ångest” skulle bli ett återkommande tema för denna helg…

Mjölksyra-ångest

Stavgång i Väsjöbacken, ett förträffligt sätt att tackla sin mjölksyra-ångest och gästspelade på passet gjorde en man som vet hur man omfamnar mjölksyra; Sumpan-legendaren Tord "Knåda Sport" Brunswick. Vi inledde med genomgång av de tre ”växlarna” i barmarksträning med stavar; stavgång-elghufs (norsk stavning, såklart)-stavlöpning. För den oinsatte kan det te sig märkligt att det är en skillnad på stavlöpning, och att löpa med stavar…men, det är det. Redan under teknikvändan uppför Väsjöbacken började det pipa i pulsklockor till höger och vänster, här fanns potential för att säsongsrekord i maxpuls skulle slås! Och rekord slogs, på många håll, tack vare sex progressiva intervaller uppför den ”eviga grusvägen” till toppen. Njöt någon av utsikten? Inte undertecknad i alla fall, som efter varje intervall hängde över stavarna och beskådade gruset i liftspåret, sökandes efter den andhämtning som flytt. Dock, träning frisläpper ju härliga endorfiner så i ren eufori avrundade vi med några spänstiga sprätt uppför en knix på väg till parkeringen. Mjölksyra-ångest, hanterad.

Skidsäsong-ångest

Väl åter på Actic i Kista drog Oskar igång föreläsningen om hur se skidsäsongen an, med fokus på effektiv träning, planering av tävlingar, belastning etc. Vi närmar oss nu säsongen och då är det dags att höja intensiteten. OBLA-intervaller fortfarande en solid bas i träningen, men nu gäller det också att ”reta systemet”, lägga in mer A3-träning och få upp farten. Som vanligt kom många matnyttiga tips om träningsvarianter, både inomhus och utomhus, så ursäkten ”dåligt väder” ter sig tämligen fruktlös. Vi fick nästan kollektivt ställa oss i skamvrån när spänstträning kom på tal igen...den försiktige konstaterar kort bara att förbättringspotential finns där. Optima bjöd också på en tidig julklapp i form av ett pass kallat ”Vasaloppsintervaller” som kommer att vara ett återkommande tema på våra onsdagsträningar. Vi är i trygga händer, skidsäsong-ångesten hanterad.

Väsjöbacken följt av föreläsning.

Bild 1: Väsjöbacken (i bakgrunden, inte grushögen vi står i)

Bild 2: Effektiv träning (föreläsningen alltså, inte att sitta på step-bräda)

Åka-utför-på-rullskidor-ångest

I kvalitétsfilmen ”Sällskapsresan” upprepas ett mantra för att hantera flygrädsla (”jag kan flyga – jag är inte rädd”). Att åka utför på rullskidor kan också vara ångestframkallande, men vi skulle få mer än ett mantra för att hantera det, här var det praktik som gällde. Diverse övningar för kurvtagning utför genomfördes, med entusiasm. Därefter skulle vi köra rakt fram i kurvan, ut i gruset, telemark-style. Entusiasmen byttes inledningsvis ut till viss skepsisism. Per Öyvind visade med ackuratess hur det skulle gå till men han är ju trots allt norrman, mer eller mindre född i en telemark-sväng. Nåväl, efter viss tvekan styrde vi våra gummihjul ut i gruset och fick (i de flesta fall) till vår förvåning stopp på ekipaget rätt så snabbt. Gott så, men var det slut därmed? Nähä, man kan tydligen bromsa i högt gräs också, om man efter telemarksbromsen börjar springa med rullskidorna på. Sven M tog ledartröjan i den här övningen och hade det inte ståt träd i vägen hade Sven säkert fortsatt springa hela vägen upp på Kymlingelänken. Inspirerade av Sven gjorde alla en helhjärtad insats att lära sig även denna spektakulära broms-teknik. Summerar vi detta pass så kanske vi inte ska lägga ut en konkurrerande video till Robin Bryntessons bromsteknik på Youtube, men jag tror alla gick stärkta därifrån, hem för att få bort gräs etc. från rullskidhjulen. Åka-utför-på-rullskidor-ångest, hanterad.

Takt-ångest

Söndagmorgon, distanspass rullskidor på Drottningholm (kungen inbjuden men lämnade sent återbud, han vände blad i träningsdagboken). Vi snurrade runt FRA-rundan i ca. 2 h, med fokus på teknik i distanstempo. Ett antal grupper utkristalliserades och Kari, Oskar och Per Öyvind for mellan dessa och coachade, gav tekniktips och andra matnyttiga råd. Takt-ångest? Ett tips var att man i sin grupp skulle åka i takt, att där fanns kraftbesparande vinster att göra. Tror vi alla var omedvetna om vår undermedvetna ”takt-ångest”, för det visade sig att vi hade en del sådan att bearbeta… Inledningsvis åkte alla med var sin låt i de imaginära musiklurarna. Någon lyssnade på ”Calle Schewens vals”, någon annan på Avicii och en tredje på Metallicas ”Master of Puppets”. Efter ett tag lyckades dock alla ratta in samma frekvens och ett stakande lika taktfullt som vaktavlösningen på det närliggande slottet tog vid. Som en bonus avslutades detta pass med 10*1 min maxintervaller, och huruvida dessa gick i takt eller inte är högst oklart, men hjärtat slog i alla fall i takt med sig själv, dubbla slag. Takt-ångest, hanterad.

IMG_1611(1).mp4

Video: "Here we go" (Stak(k)a Boo)

Valla-ångest

Vallaångest är ett välkänt tillstånd, med epidemiska utbrott runt den första helgen i mars. Det är allvarliga saker vi pratar om och den första kliniska studien publiceras inom kort i ”New England Journal of Medicine” (eller om det var ”Vasalöparen”). Doktor Svärd hade dock tagit med sig järnet, paraffinet, klistret och förklädet från Eksjö för att bota patienterna. Första sanningen: bara 10% av hur skidan presterar kommer från vallan. Va? Långt viktigare är själva skidan i sig, spannprofil, kallföres contra varmföres etc. Dock, valla ska ju på likväl så Oskar bröt pedagogiskt ned vallandet i dess viktigaste beståndsdelar, att få till grunderna på rätt sätt. Och att man inte behöver alla vallaprodukter sin finns i butiken. Va? Vi fick den ”magiska listan”, vilka produkter man behöver för att lyckas väl. Ingen i gruppen ska till Pyeongchang i februari, även om vissa av oss har vallaboxar som indikerar det…keep it simple! Valla-ångest, hanterad (dock, flourpulver återstår att dissikera så en ”möjlighet” att hålla ångesten vid liv ett tag till…).

Oskar vallar

Bild: Valla skidor. Tarvar. Fokus.

Prestations-ångest

Helgens sista tema, och då skulle det handla om ångest på riktigt – prestationsbaserad sådan. Per Öyvind tog sig ödmjukt an ämnet med en mix av teori och praktiska anekdoter. Ångest är ingen ”arvedel”, i motsats till vad Karin Boye diktade. Att känna viss ångest inför en uppgift är i grunden något positivt – ett bevis på att man ”bryr sig”. Man har förberett sig inför uppgiften, resultatet är viktigt och ångestpåslaget visar då att man är redo. Detta kan t.ex. utspela sig på startgärdet i Berga by, men det är viktigt att ångesten inte dyker upp förrän man står där, i fartdräkten med snabba skidor under fötterna. Om Vasaloppet är prestationen vi förbereder oss för ska vi undvika att känna ångest inför det redan nu (t.ex. på X antal Vasaloppsträffar där inköpslistan bara upplevs längre och längre) – nu ska vårt fokus istället vara på att förbereda oss på bästa sätt. Helgens clinic var ett rejält steg i rätt riktning, på många sätt! Som Björn Borg en gång svarade på frågan hur det kändes inför Wimbledon; ”Det känns bra, både fysiskt, psykiskt…och mentalt”.

Skribent: Martin Höglund
Epost: Adressen Gömd

Externa länkar:

 Sundbybergs IK Skidor

 Köp & Sälj för medlemmar


Tävlingskalendern ❋ Skidresultat
Ursviks Motionsgård  Spårstatus


 Samarbetspartners:

 


Köp marinoullprodukter genom Ullmax så stödjer du Sundbyberg IK Skidor. Läs mer och handla... 


Våra arrangemeng:



Konstsnöspåret:

 

Postadress:
Sundbybergs IK - Skidor
Stationsgatan 9
17268 Sundbyberg

Kontakt:
Tel: 08-281115
E-post: This is a mailto link