Hoppa till sidans innehåll

Optima Ski Stockholm - andra helgen

2017-09-21 21:51
Clinic 2 med Optima Ski Stockholm hölls helgen 16-17 september, och 16 st. Sumpan-seniorer är med i gruppen. Träningssamarbetet mellan Optima och Sumpan på onsdagar är nu också i full gång.
  • Uppdaterad: 2017-09-21 21:51

Sommaren har övergått i höst och Optima Ski Stockholm återsågs nu i helgen för ”clinic 2”, lördag-söndag fullspäckade med träning, teknik-nötande, materialfrågor och en och annan livsvisdom. Inledande diskussionerna för det här gänget som inte setts sedan början på juni var inte det klassiska ”vad man gjort i sommar” utan snarare ”vad man inte gjort i sommar”, där ”tränat tillräckligt” var ett frekvent svar… Nåväl, en naturlig försvarmekanism att baisse:a sig själv, men så påmindes vi om fokus ”innifrån-och-ut” – så var helgen igång. Glädjande med några nya ansikten i gruppen; Anders, Ronny och Sven – pigga nyförvärv!

 Tre i "power pose", resten "power less"...

Bild 1: Tre i "power pose", resten "power less"...

Först på agendan; rullskidintervaller med filmning av teknik. Nummerlappar delades ut…och några ansikten visade direkt lätta tendenser mot Edward Munchs ”Skriet” men ångestpåslaget släppte snart när numren bara var för att hålla koll på vem som var vem när filmerna skulle analyseras. Sumpans numera etablerade intervallbanor mellan Kista och Ursvik var det som gällde, OBLA i totalt en timme. Kari, Per Öyvind och Oskar placerade ut sig längst banan och fångade varje åkare vid ett antal tillfällen när vi stakade på och balanserade runt mjölksyratröskeln. Suveränt med teknik-feedback från olika skeden i ett längre intervallpass, inledningsvis när kroppen är pigg contra mot slutet när orken börjar tryta, tekniken försämras och energiläckaget blir uppenbart. När den sista pulsklockan pep för avslutad intervall kände vi nog alla att det här hade gjort bra nytta! Innan vi återvände till Actic Gym i Kista blev det en kort tekniklektion för stakning i uppförsbacke. Med en kort kraftfull och rytmisk rörelse tar man sig upp för även rejält branta knixar. Oskar visade vägen, såg nästan ”provocerande” lätt ut, men det fanns även goda exempel i gruppen såsom Karin och Anders att ta rygg på.

 Gunnar och Ola. I takt. Matchande tröjor.MOV

Efter lunch stundade föreläsning med Per Öyvind. I vanlig ordning höll han publiken maximalt uppmärksam med lysande retorik, intressanta ämnen och spännande anekdoter. Föreläsningen rörde sig runt ekvationen; Kunskap+Träning-Interference=Prestation. Prestationen är ens egen, inte någon annans, och vad andra gör kan man inte påverka – fokusera på det du själv kan påverka. Att ha, eller skaffa sig, kunskap om de saker som är centrala för den prestation man ska genomföra. Sedan att träna i enlighet med den kunskap man skaffat sig. Interference översätts till något i stil med ”störning”, och det kan handla om skador, sjukdomar, för mycket på jobbet, köksrenovering…saker som direkt eller indirekt påverkar ens prestation. Avseende ordet ”interference” så drog Per Öyvind parallellen till hockeyvärlden, att det där är en ojuste handling. Så långt var vi hockey-svenskar med…men sedan började Per Öyvinds retorik runt ”interference” innehålla rörelser som påminde både om ”cross-checking” och ”boarding”. Nåväl tänkte vi hockey-svenskar, han är ju ändå norrman och väldigt duktig på längdåkning – jämför man ”Shampo” och Zuccarello med Forsberg-Lidström-Sundin så får man ändå ha lite överseende. Ventilen brast dock för hockey-svenskarna när Per Öyvind i den fortsatta diskussionen om ”interference” gjorde en klockren ”slashing” i luften – då räcktes en hand upp (Brynäs IF), föreläsningen stannade av, skillnader i regelöverträdelser dryftades, Wikipedia konsulterades men ingen behövde sitta 2 minuter i utvisningsbåset. Nåväl, det centrala i föreläsningen var dock klart och många intressanta uppföljningsdiskussioner följde om periodisering, intervallfart, träna i långloppsfart och hur lugnt ett lugnt pass ska vara för att vara lugnt (svaret är…lugnt). En fråga som dock blev lite hängande i luften var hur Björn kunde få kramp i båda vaderna efter 15 km av Stockholm Halvmarathon, trots bra träning och goda förberedelser. Flertalet teorier framlades, bl.a. om för lite distansträning på just asfalt eller för mycket eller för lite gel under loppet. Någon konkret slutsats nåddes inte, men Leif GW är underrättad om ytterligare expertis behöver kallas in.

 PÖT föreläsning

Bild 2: Från vänster; Per Öyvind Tovik, Ben Rangel (låg på kolhydrater) och Oskar Svärd

Lördagen avslutades sedan med ett teknikpass diagonalåkning, den ädlaste formen av klassisk skidåkning! Balans, viköverföring, tempo, mer balans, frånskjut, glid, slappna av, ännu mer balans, upp med blicken, pendla, var det någon som sa balans…i övrigt är diagonalåkning enkelt. Många bra övningar upp och ner för Modemgatan (vi är ju ändå i Kista…) och mot slutet tror jag alla kände att nötandet givit resultat (mina ljumskar kan bekräfta nötandet i alla fall).

Söndag morgon, löparskor på för en snabb uppvärmning i Ursviksspåren och därefter väntade löpskolning. Oskar visade ett par effektiva övningar för att löpa mer på främre delen av foten, inte skicka i hälen och sedan ”rulla” fram över hela foten (undertecknads löpsteg sedan 10-årsåldern). Därefter tog Per Öyvind vid och vi körde några explosiva övningar med djupa jämfotahopp och spänststeg på ett ben. Effektiva övningar som tillsammans med vår uppvärmningsrunda löpning utgör ett fullgott ”snabb-pass”. Efter detta omlokaliserade vi in till gymet på Actic – styrketräning! Styrkepasset som därefter följde kan nog kort summeras på följande vis; grenspecifikt för skidor, kombination maxstyrka och uthållighet bålmuskulatur, effektivt – flera rapporterade på onsdagsträningen efter att träningsvärken fortfarande satt i.

 Temat är höga knän!

Bild 3: Temat är höga knän!

 Efter det att de sista i gruppen haft sin individuella genomgång av teknikfilmningen under lördagens intervaller avslutades helgen med två föreläsningar. Oskar inledde med att prata utrustning, spannkurvor, stakskidor, stavlängd, preparering etc. Matnyttigt, och i vanlig ordning haglade frågorna om potentiella nyinvesteringar inför vintern. Björn vet inte exakt hur många par skidor han har men ett par till behövs definitivt, investeringsbeslut fattades på stående fot. Oskar kunde nog fortsatt långt in på kvällen med materialfrågor men X antal detaljfrågor bordlades till framtida tillfällen – det är ju ändå ett tag kvar innan vi sicklar av skyddsparaffinet på den redan befintliga skidparken. Per Öyvind avrundade sedan med en ”filosofisk resa” i landskapet runt prioriteringar, vad som är viktigt för mig som person nu och vad jag aktivt ska göra för att genomföra detta. Många bra reflektioner från deltagarna, där betydelsen av att vara frisk och i balans dök upp på många håll. Träningen är en viktig komponent i välmåendet och ska bidraga positivt. För det måste den planeras och synkas med övriga livet, och hemläxan blev att ta fram förslag på en lätt träningsvecka respektive en tung. Dels för att periodisera träningen och få bäst effekt ut av den, men också för att ha en plan som synkar med att övriga livet ibland kräver mer, eller mindre, av oss. Under veckan som följt har Per Öyvind givit personlig feedback på alla träningsplaner så nu har vi verktyget för att göra jobbet själva och ser med tillförsikt fram emot nästa clinic 4-5 november.

Skribent: Martin Höglund
Epost: Adressen Gömd

Externa länkar:

 Sundbybergs IK Skidor

 Köp & Sälj för medlemmar


Tävlingskalendern ❋ Skidresultat
Ursviks Motionsgård  Spårstatus


 Samarbetspartners:

 


Köp marinoullprodukter genom Ullmax så stödjer du Sundbyberg IK Skidor. Läs mer och handla... 


Våra arrangemeng:



Konstsnöspåret:

 

Postadress:
Sundbybergs IK - Skidor
Stationsgatan 9
17268 Sundbyberg

Kontakt:
Tel: 08-281115
E-post: This is a mailto link